Trening stacjonarny – jak zacząć?

30

Paź 2017

Kiedy pogoda robi się naprawdę nieprzyjemne, coraz trudniej zmusić się do treningu na zewnątrz. Wtedy alternatywą może okazać się jazda na trenażerach – jakie są jej plusy?

Powiedzmy sobie szczerze- żadna forma treningu pod dachem nie zastąpi nam po pierwsze przyjemności z jazdy na świeżym powietrzu, jak i nie okaże się bardziej efektywna. Tylko prawdziwe góry i odpowiednia ilość kilometrów przekręcona na szosie lub w terenie da nam właściwe przygotowanie do sezonu.

Jednak nie da się też ukryć, iż są takie chwile w roku, kiedy po prostu trenować na zewnątrz się nie da. Wielka śnieżyca czy ulewa powstrzymają nawet najbardziej twardych zawodników. Nie chodzi tylko o komfort jazdy. Zmaganie się z błotem pośniegowym to nie trening tylko walka o przetrwanie. Zapalenie płuc też kiepsko daje się pogodzić z konsekwentnym planem treningowym. Właśnie w takich sytuacjach idealnym uzupełnieniem dla naszego wysiłku są urządzenia do treningu stacjonarnego. Wbrew pozorom jest ich sporo, warto więc przyjrzeć się im bliżej.

Trenażer, rolka a może spinning?

Najpopularniejsze urządzenia treningowe jakie spotykamy na rynku to rolki oraz trenażery. Każde z nich ma swoją specyfikę i wiąże się z konkretnymi korzyściami. Warto dopasować je do naszych oczekiwań.

Rolka to to urządzenie, które najlepiej symuluje jazdę na prawdziwym rowerze. Dlaczego? Bo to tak naprawdę jest jazda na rowerze, tyle, że w miejscu. Rower stawiamy na trzech rolkach (dwie z tyłu, jedna z przodu) niczym na hamowni. Równowagę utrzymujemy tak jak podczas normalnej jazdy na zewnątrz. Dwie tylne rolki uniemożliwiają odjechanie roweru do przodu. Rozwiązanie to ma kilka plusów – po pierwsze ruch podczas treningu jest taki sam, jak naturalny. Mamy więc właściwą pozycję treningową i aktywujemy wszystkie mięśnie które pracują podczas jazdy na rowerze w warunkach naturalnych.

Minusy – wiele modeli rolek nie ma możliwości zwiększania oporu, jedziemy więc zawsze jak po płaskim i bez wiatru. Intensywność treningu zależy więc wyłącznie od twardości biegu na rowerze.

Trenażery to rozwiązania, które utrzymują rower w miejscu i dzięki rolce dociskanej do tylnej opony  pozwalają zmieniać opór symulując np. jazdę pod górę. Segment ten jest wyjątkowo rozbudowany. Mamy do dyspozycji najprostsze modele z oporem magnetycznym, hydrokinetycznym, a nawet powietrznym. Regulacja oporu może być ustalana przy pomocy manetki, a nawet bezprzewodowo za pomocą aplikacji na smartfona czy tablet. Bardzo drogie modele pozwalają też na zdjęcie tylnego koła i podpięcie łańcucha roweru bezpośrednio do kasety mocowanej do trenażera. Takie rozwiązanie daje najbardziej płynną pracę i brak utraty mocy na uślizgi opony po rolce.

Do treningu na trenażerach najlepiej stosować specjalne, gładkie opony o odpowiednio wzmocnionej gumie. Dzięki temu minimalizujemy poziom hałasu i nie zużywamy tak szybko opon.

Jest też spinning, czyli trening na specjalnych rowerkach treningowych wykorzystywanych np. w klubach fitness. Całość działa na zasadzie ostrego koła (nie ma wolnobiegu) i najczęściej powiązana jest z odpowiednio interwałowym programem ćwiczeń.

Trening na trenażerach – na co się przygotować

Są dwie zasadnicze wady treningu stacjonarnego. Pierwsza to hektolitry potu wylewane podczas jazdy w miejscu, bez owiewającego nasze ciała wiatru. Można to zjawisko minimalizować przy pomocy wiatraka skierowanego na twarz. Warto też wyposażyć się w ręcznik. Rozkładamy go na ramie i kierownicy roweru, dzięki czemu oszczędzimy sobie zalania podłogi.

Druga zasadnicza wada jazdy na trenażerach i rolkach to…nuda. Wiele osób nie daje rady jednorazowo kręcić ponad godzinę. Można radzić sobie oglądając np. filmy jednak na pewno nie ma to nic wspólnego z prawdziwą przyjemnością jazdy na świeżym powietrzu.

Nasze rady – na trenażerach i rolkach lepiej trenować krócej, ale intensywniej. Jeśli nie jesteśmy zawodowcami starajmy się też możliwie długo korzystać z możliwości jazdy na świeżym powietrzu, nawet na gorszym, zimowym rowerze. Sposobem na nudę treningu stacjonarnego są też aplikacje takie jak Zwift, które umożliwiają udział w swoistej rowerowej grze komputerowej. W programie tym trenujemy online z innymi rowerzystami, a system przenosi nasz wysiłek na wirtualną trasę umożliwiając wyścigi w czasie rzeczywistym.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Top