Rowery elektryczne a regulacje prawne

4

Maj 2019

Wiele osób zastanawiających się nad zakupem pierwszego roweru elektrycznego zadaje sobie pytanie, czy z jazdą na tego typu rowerze wiążą się jakiekolwiek prawne ograniczenia. Przyjrzeliśmy się temu tematowi zarówno na przykładzie rowerów górskich, jak i tych miejskich i turystycznych.

Nasze obawy i skojarzenia dotyczące rowerów elektrycznych najczęściej wiążą się z tym, iż wiemy, że w rowerach tych jest silnik. Zaczynamy się zastanawiać, czy w związku z tym na tego typu rowerze możemy dalej wjechać wszędzie tam, gdzie nie było to problemem dla jego tradycyjnego roweru. Mamy też wątpliwości, czy eksploatacja roweru elektrycznego wymaga jakichś specjalnych umiejętności i uprawnień.

Osoby dużo jeżdżące w terenie zastanawiają się też nad tym, czy wspomagany elektrycznie rower nie stanowi jakiegoś większego zagrożenia na szlaku i czy dalej jest w pełni ekologiczny.

Spokojnie: ebike to dalej rower

Wszystkich tych, którzy obawiają się jakichkolwiek ograniczeń związanych z jazdą na rowerach elektrycznych uspokajamy – to dalej rower. Modele oferowane przez producentów takich jak Kross muszą spełnić wszystkie normy prawne wymagane w Unii Europejskiej, a to oznacza, że dalej muszą być przede wszystkimi rowerami. Przypomnijmy, że przepisy wymagają, aby rower elektryczny miał wspomaganie ograniczone silnikiem o mocy max. 250W, dostępne do prędkości 25 kilometrów na godzinę. Dodatkowo poruszania się tego typu pojazdem wymaga pedałowania, a silnik elektryczny może jedynie wspomagać rowerzystę. Pojazd, który może poruszać się samoczynnie, przy użyciu np. manetki gazu już rowerem nie jest.

W związku z powyższym na rowerze elektrycznym można poruszać się w zgodzie z dokładnie tymi samymi przepisami, które dotyczą tradycyjnych rowerów. Możemy poruszać się po drogach rowerowych i drogach tradycyjnych, nie dotyczą nas strefy parkowania i ograniczenia ruchu. Na rowerze elektrycznym wolno nam wjechać wszędzie tam, gdzie dozwolony jest ruch rowerów tradycyjnych.

Jeśli chodzi o kwestie formalne, to jazda na rowerze elektrycznym wymaga tak samo, jak na jego tradycyjnym odpowiedniku posiadania karty rowerowej, lub dowodu osobistego (czyli ukończenia 18 roku życia).

W harmonii z przyrodą

Na łonie przyrody rower elektryczny nie jest w żaden sposób bardziej uciążliwy dla środowiska niż jego tradycyjny odpowiednik. Jest pojazdem bezemisyjnym, a jednostki elektryczne takie jak stosowane w rowerach Kross Shimano STEPS są niezwykle ciche, nie generując więcej hałasu niż ten, jaki możemy usłyszeć w przypadku roweru tradycyjnego. Sposób działania silników elektrycznych w rowerach z systemem Shimano STEPS jest dobrany tak, aby zapewnić płynną jazdę. Wspomaganie rozwijane jest w sposób płynny, nie powodując zrywania przyczepności koła, a tym samym np. uszkadzania nawierzchni ścieżek.

Nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby cieszyć się w pełni obcowaniem z przyrodą, chłonąć jej zapachy i dźwięki. W końcu dalej poruszamy się na rowerze. Jedyną różnicą jest to, że nasz rower elektryczny często pozwoli nam dotrzeć dalej i szybciej.

Top