Nowości w kolekcji KROSS na 2019: gravel i CX

2

Paź 2018

Jedną z największych rewolucji w najnowszej kolekcji rowerów Kross jest rozbudowa segmentu rowerów szosowych o modele gravel i CX. Przyjrzeliśmy się tym propozycjom bliżej.

Jesień i zima to tradycyjnie okres, w którym swój czas mają fani rowerów przełajowych. Podejrzewamy więc, że ta grupa szczególnie niecierpliwie czekała na prezentację najnowszej kolekcji Kross. Zwłaszcza odkąd do mediów dotarły pogłoski o tym, że w ofercie na rok 2019 mają zadebiutować nie tylko klasyczne, wyścigowe przełajówki, ale także niezwykle ostatnio popularne modele gravel.

Obydwa te segmenty cieszą się ostatnimi laty stale rosnącą popularnością. O ile rowery przełajowe pozostają przede wszystkim narzędziem do zimowego ścigania, albo treningową alternatywą na zimowe miesiące dla zawodników, tak już gravele wykraczają swoją uniwersalnością znacznie dalej. Kross w bardzo dojrzały sposób podkreśla różnice pomiędzy tymi typami rowerów, projektując je zupełnie od nowa i nie powielając pomiędzy nimi rozwiązań technicznych.

Rowery przełajowe

Kolarstwo przełajowe w swoim założeniu nie jest może czymś, co przyjdzie od razu do głowy osobie, która jeździ przede wszystkim dla przyjemności. To niesamowicie intensywny sport, uprawiany jesienią i zimą tam, gdzie przez pozostałe miesiące kocha się przede wszystkim rowery szosowe. W Belgii to praktycznie dyscyplina narodowa, a w branży krążą dowcipy, że Mistrzostwa Belgii są na o tyle wyższym poziomie od Mistrzostw Świata, o ilu Belgów więcej w nich startuje. Także nasza zawodniczka – Jolanda Neff z Kross Racing Team w minionym sezonie z powodzeniem próbowała swoich sił w tej dyscyplinie.

Jolanda Neff podczas Pucharu Świata CX w Nommay

Ze względu na dynamiczny charakter dyscypliny, gdzie walka toczy się na krótkich pętlach w błocie, piasku, z częstymi podbiegami rowery muszą spełniać specyficzne wymagania. Są krótsze niż typowe rowery szosowe, bo mają być przede wszystkim zwrotne. Wyższy jest środek supportu ze względu na konieczność zagwarantowania wyższego prześwitu. Do tego rama roweru ma wyżej poprowadzoną górną rurę, aby ułatwić zakładanie jej na bark podczas biegania z rowerem.

W ostatnich latach do tradycyjnej koncepcji roweru przełajowego dołączyło nieco nowoczesnych technologii. To przede wszystkim sztywne osie kół, mające poprawić dynamikę i precyzję prowadzenia. Do tego napędy 1 x 11, które lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach i oferują wyższą precyzję zmiany przełożeń pod obciążeniem, a także hydrauliczne hamulce tarczowe.

Wszystkie te elementy znajdziemy w rowerach Kross Vento CX. W ofercie są dwa warianty z aluminiową ramą i karbonowym lub aluminiowym widelcem zróżnicowane pod kątem osprzętu. Wariant droższy, model Kross Vento CX 4.0 wykonano dokładnie w zgodnie z wymogami UCI, dopuszczającymi rower do startu w oficjalnych imprezach – chodzi tutaj przede wszystkim o zastosowanie opon o szerokości 33 milimetrów. Wariant tańszy, model Kross Vento CX 2.0 ma szersze opony, aby dać więcej komfortu podczas długich treningów, a nie tylko ścigania.

Rowery gravel

Rowery gravelowe to jedna z najbardziej oczekiwanych nowości w Kross. Prototypy modeli Kross Esker były już widywane wszędzie, m.fkarbonoin. na ultramaratonie Wisła 1200, gdzie zapaleńcy wyścigowego bikepackingu rywalizowali na trasie poprowadzonej wzdłuż Wisły.

Kross podkreśla różnicę między rowerami gravel, a bardziej sportowymi przełajówkami. Gravele mają być bardziej komfortowe na długich dystansach i oferować duże możliwości rowerowej turystyki czyli bikepackingu. Dlatego oparto je przede wszystkim o napędy z dwoma blatami z przodu, pozwalające łatwiej pokonywać długie podjazdy, zwłaszcza z obciążeniem. W kolekcji rowerów gravelowych Krossa znajdziemy trzy modele.

Najbardziej turystycznym w ofercie jest model Kross Esker 4.0 na ramie stalowej. Znajdziemy w nim multum mocowań do wszelkiej maści sakw, bagażników, bidonów czy mapników. Stalowa rama dodatkowo podnosi komfort jazdy dzięki lepszym właściwościom tłumiącym.

Warto też podkreślić, iż w najbardziej wypasionym aluminiowym modelu Kross Esker 6.0 znajdziemy już zupełnie nowe hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano 105. Poza bardzo dużą siła hamowania odznaczają się też rewelacyjnie wyprofilowanymi, szerokimi klamkami hamulcowymi, które zapewniają jeszcze lepszy komfort podczas jazdy w terenie czy po wybojach.

Kross Esker 6.0

Top