Jaki rower MTB XC wybrać: full czy hardtail?

20

Lut 2019

Myśląc o poważnych startach w wyścigach XC i maratonach MTB często zastanawiamy się, czy lepszym wyborem będzie inwestycja w rower z pełnym zawieszeniem, czy w hardtaila. Każde z tych dwóch rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze.

Współczesne rowery XC zmieniły się nie do poznania. Trasy poszczególnych wyścigów są coraz bardziej techniczne i wymagające, co stawia nowe wyzwania nie tylko przed zawodnikami, ale i rowerami. Już na pierwszy rzut oka widać, że nawet podstawowe modele rowerów hardtail diametralnie różnią się od tego, co spotykaliśmy na imprezach najwyższej rangi kilkanaście lat temu. Współczesne rowery XC są bardziej precyzyjne w prowadzeniu, mają bardziej agresywną geometrię i zupełnie inne rozwiązania niż ich protoplaści

Klasyczny hardtail

Chociaż mówimy tutaj o pozornie klasycznym rowerze bez tylnego zawieszenia, to najczęściej rower swoim zaawansowaniem, możliwościami i precyzją prowadzenia daleko odbiega od tego, co było możliwe do osiągnięcia w konstrukcjach z absolutnie najwyższej półki jeszcze parę lat temu. Tak jest – dzisiejszy rower XC ze średniej półki cenowej jest najczęściej sztywniejszy, bardziej precyzyjny w prowadzeniu i oferujący lepszą stabilność na zjazdach. Wszystko za sprawą nowych rozwiązań takich jak chociażby sztywne osie kół, standard Boost, czy nowe technologie produkcji ram. Zmiany to też sama geometria – dzisiejsze rowery XC pełnymi garściami czerpią z segmentów nastawionych na walory zjazdowe, takich jak enduro i trail. Wystarczy zwrócić uwagę na to, jak szerokie są dzisiaj kierownice w rowerach XC, jak zmienił się kąt główki. Nikogo nie dziwi też pojawianie się np. opon o szerokości 2.4 cala w lekkiej maszynie do ścigania.

Jednak hardtail dalej pozostaje hardtailem. Statystycznie będzie lżejszy i bardziej dynamiczny w prowadzeniu niż odpowiadający mu cenowo model z pełnym zawieszeniem. W większości przypadków kupując rower hardtail możemy też liczyć na lepszy osprzęt, kosztem komfortu jazdy i lepszej trakcji oferowanej przez tylne zawieszenie.

Przed wyborem roweru XC ze sztywną ramą, takiego jak jeden z modeli Kross Level warto zastanowić się nad tym, gdzie będziemy się ścigać. Jeśli w grę wchodzą bardzo dynamiczne wyścigi XC na mniej wymagających technicznie trasach, a także maratony MTB w bardziej płaskich okolicach, pełne odcinków szutrowych i raczej gładkich leśnych ścieżek, to sztywna rama pozwoli nam zaoszczędzić siły i bezcenny czas. Jeśli jednak planujemy naprawdę ciężkie wyzwania w terenie, lepiej zwrócić swoją uwagę na rower z pełnym zawieszeniem.

Nowoczesny full

Także rowery z pełnym zawieszeniem ewoluowały przez ostatnie lata i radykalnie odbiegają od starszych wersji. Pewne zmiany są bardzo zbieżne z modelami hardtail. Zmianom uległa geometria, standardy wielkości kół, szerokości piast i średnicy osi kół. Nowe fulle zdecydowanie bardziej stabilnie prowadzą się na zjazdach, a nowoczesne systemy zawieszenia takie jak autorski system Kross ESPS pozwalają dynamicznie przyspieszać  bez utraty energii na uginanie się zawieszenia. Zdecydowanie częściej możemy też spotkać rowery full suspension z ramami wykonanymi z włókna węglowego, co pozwoliło nie tylko obniżyć wagę rowerów, ale także wpłynęło na lepsze właściwości pochłaniania wibracji i komfort jazdy.

Statystycznie rzecz biorąc, rower z pełnym zawieszeniem będzie jednak droższy od modeli hardtail. Jest od nich po prostu bardziej zaawansowany, jego rama jest droższa w produkcji i posiada więcej elementów takich jak wahacz, łożyska, linki zawieszenia, które generują wyższe koszty. Do listy wyposażenia dochodzi nam też drogi tylny amortyzator. Oczywiście elementy te przekładają się na lepsze właściwości jezdne i to nie tylko na zjazdach. Tylne zawieszenie poprawia trakcję na zjazdach, ale też pozwala dłużej zachowywać kontakt tylnego koła z nawierzchnią podczas pokonywania wyboistych podjazdów, pełnych kamieni i korzeni.

Rower z pełnym zawieszeniem, taki jak Kross Earth warto wybrać wtedy, kiedy potrzebujemy roweru na zdecydowanie trudniejsze warunki. Górskie maratony i wyścigi etapowe to żywioł tego typu konstrukcji. Dzięki zaawansowanej geometrii współczesny rower XC z pełnym zawieszeniem będzie też świetnym rozwiązaniem dla osób, które z jednej strony potrzebują szybkiego i lekkiego roweru do wyścigów, a z drugiej lubią odbywać długie wyprawy po trudnych, górskich trasach.

 

Top