Jak dobrać idealnie komfortowy rower?

2

Lip 2018

Kupując nowy rower, oczekujemy od niego maksimum wygody. Chcemy, żeby pasował nam tak, jakby zaprojektowano go specjalnie dla nas. Żeby jednak uzyskać taki efekt, trzeba poświecić chwilę na dopasowanie. Bardzo często zapominamy o tym, że właściwe dobranie roweru to nie tylko kwestia rozmiaru ramy!

Przygotowując się do zakupu nowego roweru większość z nas trafia na poradniki, z których dowiadujemy się, jak dobierać rozmiar ramy. Pewnie znacie te wszystkie tabelki, mierzenie długości nóg, przekroku itp. Często dajemy się tym cyferkom pochłonąć tak bardzo, że zupełnie nie zwracamy uwagi na inne rzeczy, które też są kluczowe dla odpowiedniego dopasowania.

Po pierwsze – pierwsze wrażenie!

Tak jak przeczytacie we wszystkich możliwych poradnikach, rozmiar ramy ma kluczowe znaczenie dla naszego dobrego kontaktu z nowym rowerem. Jeśli będzie radykalnie za duży, lub zbyt mały to naprawdę niewiele będzie można poprawić innymi elementami. Co do tego wszyscy jesteśmy zgodni, jednak w praktyce chcielibyśmy zwrócić waszą uwagę na nieco subtelniejszych szczegółów.

Przede wszystkim nie dajmy się zwariować cyferkom. Dotyczy to zwłaszcza osób, które są na pograniczu dwóch rozmiarów ramy. Wcale nie jest tak, że musicie się idealnie trzymać danych z tabelek. Dlatego tak ważna jest możliwość skorzystania z jazdy próbnej i wybierania roweru w sklepie rowerowym, a nie przez internet. Dzięki temu będziemy mieli możliwość sprawdzenia, czy odrobinę wbrew danym z tabelek, nie czujemy się lepiej na minimalnie większym, lub mniejszym rozmiarze ramy.

Co do zasady jest tak, że rower nieco większy jest stabilniejszy i bardziej komfortowy na długi dystans. Rower mniejszy zyskuje na zwrotności i dynamice, docenią go więc osoby o mniejszej sile, lub takie, które dopiero potrzebują poczuć się pewnie na siodełku. Dlatego warto poprosić sprzedawcę, żeby umożliwił na przejechanie się na dwóch sąsiednich rozmiarach interesującego nas roweru.

Od takiej przejażdżki bardzo dużo zależy. W końcu odpowie nam ona na pytanie, czy na danym rowerze czujemy się dobrze i bezpiecznie. Pozostałe elementy będzie można dopasować w następnym kroku.

Dobry kontakt…z rowerem

Elementy, które odpowiadają za nasz kontakt z rowerem to oczywiście siodełko, chwyty kierownicy, ale i sama kierownica wraz z jej wspornikiem. W przypadku rowerów np. trekkingowych często można kąt nachylenia kierownicy regulować podnosząc ją i opuszczając, oraz tym samym przybliżając i oddalając. Warto na to zwrócić uwagę mierząc nowy rower.

W przypadku wielu rowerów np. górskich ważna jest też szerokość kierownicy. Obecnie stosuje się zdecydowanie szersze modele niż kilka-kilkanaście lat temu. Pozwala to zająć na zjazdach bardziej stabilną pozycję i poprawia kontrolę nad rowerem. Jednak szerokość kierownicy powinna być dobierana do rozstawu ramion rowerzysty. Jeśli czujemy, że kierownicy jest zbyt szeroka, można ją po prostu przyciąć. Jak to, cięcie elementów nowego roweru? To normalna sprawa, większość dobrych kierownic ma nawet zaznaczone podziałki do równomiernego przycinania z obydwóch stron.

Kolejnym istotnym elementem roweru jest siodełko. Poza oczywistymi sprawami takimi jak np. to, że inne siodełka stosujemy w rowerach sportowych, a inne w typowo rekreacyjnych czy miejskich, ważne są też parametry samego siodła. Może być ono szersze lub węższe, dopasowane do rozstawu naszych kości kulszowych. Coraz więcej dobrych sklepów rowerowych posiada proste urządzenia do pomiaru, które pozwolą nam dobrać idealne siodło do naszej budowy, które pozwoli poczuć się naprawdę komfortowo.Warto na koniec zwrócić też uwagę na taki detal, jak same chwyty kierownicy. To też jest element, który łatwo i szybko można wymienić. W przypadku rowerów górskich warto zwrócić uwagę na takie parametry, jak grubość (cieńsze do mniejszych dłoni, grubsze do większych), oraz miękkość materiału. W przypadku rowerów rekreacyjnych można zainteresować się chwytami ergonomicznymi, które zapewniają lepsze podparcie dla dłoni przy rekreacyjnej pozycji za kierownicą.

Top