Jak dbać o rower elektryczny zimą?

9

Sty 2019

Rowery elektryczne stają się coraz bardziej powszechne. Więcej też wiemy o tym, jak są zbudowane i jak działają. Jednak wielu posiadaczy tego typu konstrukcji zastanawia się, jak je serwisować w zimie. Czy popularne eBike wymagają jakichś specjalnych zabiegów dla zapewnienia im pełnej sprawności w nadchodzącym sezonie? Jak zatem dbać o rower elektryczny zimą?

Współczesne rowery ze wspomaganiem elektrycznym to już konstrukcje naprawdę dojrzałe. Nie tylko super sprawne i proste w użyciu, ale też możliwie bezobsługowe. W końcu upowszechnienie i popularyzacja eBike wymagała tego, aby z punktu widzenia użytkownika można było wręcz zapomnieć o tym, że nie jedziemy na zwykłym rowerze. Miało być po prostu lżej, szybciej i wygodniej – bez specjalnego zastanawiania się, dlaczego tak się dzieje.

Jeśli posiadamy jeden z markowych modeli rowerów elektrycznych, wykorzystujących oryginalne napędy takie jak montowane w rowerach elektrycznych Kross komponenty Shimano STEPS, to w zasadzie zimy obawiać się nie musimy. 90% naszych obowiązków jest dokładnie taka sama, jak w przypadku zwykłego roweru. Są jednak pewne różnice – na szczęście nie wymagają zbyt wiele zachodu.

Rower elektryczny – jak go serwisować po sezonie?

Rowery elektryczne, praktycznie tak samo jak te tradycyjne, po sezonie wymagają zadbania przede wszystkim o elementy nieelektryczne. Dokładnie te, które dzielą z rowerami „zwykłymi”. Chodzi tutaj przede wszystkim o napęd (czyli przerzutki, łańcuch, kaseta), hamulce czy amortyzację. Kiedy kończymy sezon i wiemy, że rower ma przed sobą krótszy lub dłuższy okres snu zimowego, warto te elementy zakonserwować.

Zaczynamy oczywiście od czyszczenia. Po sezonie usuwamy z roweru nagromadzony brud, błoto czy pozostałości smarów. Jeśli jeździmy też w zimie – pamiętamy o czyszczeniu kluczowych elementów po każdej jeździe, aby nie pozwolić na szybsze zużycie przez sól drogową. Wszelkie zanieczyszczenia możemy usunąć przy pomocy preparatu Kross D1 Bio – jest to wydajny odtłuszczacz. Poradzi on sobie z usunięciem przepracowanego smaru, błota, soli i nie pozwoli na rozwinięcie się ognisk korozji. Wstępnie wysuszony napęd w rowerze przecieramy czystą szmatką i zabieramy się do jego smarowania. To bardzo ważne – wszelkiego rodzaju odtłuszczacze jedynie usuwają brud i wodę, oraz stare smary. Napęd po takim zabiegu wymaga smarowania.

Elementy takie jak łańcuch i kasetę warto zdemontować i zafundować im kąpiel w środkach usuwających stary smar. Dopiero po takiej terapii nakładamy nowy środek smarujący, który zapewni ich bezproblemowe i ciche działanie.

Hydrauliczne hamulce tarczowe po sezonie (chociaż czasem wystarczy robić to np. co dwa lata) mogą wymagać odpowietrzenia. Jeśli klamki zrobiły się podczas hamowania podejrzanie miękkie, a siła hamowania spadła, należy wymienić płyn hamulcowy. W większości modeli jest to bardzo proste, a szczegółowe poradniki można znaleźć min. na YouTube – można też wybrać się w tym celu do serwisu.

Przekonaliśmy Was? Czas zobaczyć, jak na takie warunki zabezpieczyć rower.

Elementy elektryczne – jak o nie zadbać w zimie?

Wszystkie elementy elektryczne naszego roweru w zimie zachowują się nieco jak smartfon. Uwagi wymaga przede wszystkim bateria. Większość producentów baterii zastrzega, aby nie doprowadzać do ich pełnego rozładowania. Nie zostawiajmy więc na zimę w pełni rozładowanego akumulatora w rowerze – warto go od czasu do czasu podładować.

Faktem jest, iż baterie eBike’ów nie lubią przechowywania w zimie. Podczas ich użytkowania na mrozie, nie możemy im aż tak zaszkodzić, ponieważ utrzymują optymalną temperaturę pracy. Co innego jednak, gdybyśmy zostawili baterię w schowku czy garażu, przy minusowych temperaturach. Wpłynie to z pewnością na spadek wydajności, a w skrajnych przypadkach uszkodzenie akumulatora. Dlatego na zimę baterię z roweru wymontowujemy i zabieramy do mieszkania, aby przechowywać ją w temperaturze pokojowej!

Po sezonie warto także baterię z roweru wymontować i sprawdzić stan styków. Na rynku dostępne są specjalne środki do czyszczenia styków elektrycznych – zagwarantują, że na elementach przewodzących prąd nie pojawi się śniedź lub inne osady które mogłyby zakłócać przepływ energii elektrycznej.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Top